پیشنمایش آنلاین قالب

اصطلاحات بامزه گزارشگران ورزشی

 صالح طالبی
 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
 2,195 بازدید
 بدون دیدگاه
  • 9cb37aeb54

    اصطلاحات جذاب گزارشگران ورزشی

    بدون شک ماندگاری بخش اعظمی از اصطلاحات در ورزش ما، به خاطر بعد رسانه ای آن بوده است. اصطلاحات بسیاری را داشته ایم که اولین بار توسط گزارشگران مطرح شدند و به واسطه سروصدایی که راه می انداختند، ماندگار شدند.بدون شک ماندگاری بخش اعظمی از اصطلاحات در ورزش ما، به خاطر بعد رسانه ای آن بوده است.

    اصطلاحات بسیاری را داشته ایم که اولین بار توسط گزارشگران مطرح شدند و به واسطه سروصدایی که راه می انداختند، ماندگار شدند. الفاظ و عباراتی که هنوز هم بعضی از آن ها برای نسل ما خاطرات بسیاری را تداعی می کنند. عبارت هایی که هرکدام در زمان خود بر روی واقعه ای خاص بیان شد و به معنای واقعی کلمه بر روی آن نشست یا این که نوع بیان یا شکل کلمه به گونه ای بود که سروصدا کرد.

    از حرف های شیرین استاد بهمنش در دهه های چهل و پنجاه گرفته تا اصطلاحات خاص بهرام شفیع در دهه های شصت و هفتاد. از حرف های ماندگار گزارش رویایی جواد خیابانی در بازی با استرالیا تا عباراتی که عادل فردوسی پور پس از حضور در جعبه جادویی گفت و ماندگار شد. از اصرار علیرضا علیفر بر روی یک سری عبارات خاص تا گزارش های پرشور هادی عامل.

    همه این افراد برایمان پیام آور خاطرات هستند و عباراتی را یادگار گذاشته اند که نسل به نسل می چرخد و سینه به سینه نقل می شود. به همین خاطر بد ندیدیم به سراغ گزارشگران قدیمی رادیو و تلویزیون برویم و عبارات ماندگارشده آن ها را با هم مرور کنیم. عباراتی که بعضی از آن ها هنوز هم برایمان تازگی دارد و چندتایی هم اگرچه اندکی خاک خورده و تاحدی فراموش شده اند اما قطعا با یک تلنگر کوچک دوباره به یادمان می آیند و کلی خاطره با خودشان می آورند.

    صفر و صفر

    استاد «عطاءا… بهمنش» نامی ماندگار در عرصه رسانه ای ماست. پدیده ای که به معنای واقعی کلمه در کارش نابغه بود و امیدواریم روزی فرا برسد که جامعه رسانه ای ایران شخصی همتراز با او پیدا کند. ورزشکار، نویسنده، محقق، گزارشگر و مفسری که در اغلب رشته ها به معنای واقعی کلمه یک «تحلیلگر» قابل بود. از دوومیدانی و کشتی گرفته تا فوتبال و والیبال. او یک تقویم زنده ورزشی است و تالیف هایش در مورد المپیک، سابقه و آیین آن هنوز هم برایمان حکم یک گنج را دارد.

ارسال دیدگاه